Tietosuojaseloste

Tässä tietosuojaselosteessa annetaan Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) (jäljempänä Tietosuoja-asetus) mukaisesti tietoa siitä, miten Fidus rekisterinpitäjänä kerää, käyttää, luovuttaa ja tallentaa henkilötietojasi. Tämä tietosuojaseloste on laadittu 2.3.2022.

Fidus käsittelee rekisteröidyn henkilötietoja tämän tietosuojaselosteen, Tietosuoja-asetuksen ja sovellettavan muun lainsäädännön mukaisesti. Fiduksella on oikeus tehdä tietosuojaselosteeseen muutoksia henkilötietojen käsittelyn muuttuessa esimerkiksi Fiduksen tarjoamien palveluiden tai lainsäädännön muutosten vuoksi. Fidus julkaisee päivitetyn tietosuojaselosteen verkkosivustollaan.

1. Rekisterinpitäjä

Tietosuoja-asetuksen mukaisena rekisterinpitäjänä toimii Fidus Vuokratalot Oy, Fidus Vuokratalot II Oy ja Fidus Topaasi Oy (jäljempänä Fidus tai me). Rekisterinpitäjän yhteystiedot ovat seuraavat:

Fidus Vuokratalot Oy (3202198-1)
Fidus Vuokratalot II Oy (3201806-1)
Fidus Topaasi Oy (3275853-7)
Erottajankatu 5
00130 Helsinki

Yhteystiedot tietosuoja-asioissa:
Thomas Castrén
Sähköposti: thomas.castren@sirius.fi

2. Käsiteltävät henkilötiedot ja niiden lähteet

Vuokralaisia koskevat henkilötiedot kerätään pääasiassa vuokralaisilta itseltään esimerkiksi vuokra-asuntohakemuksen ja vuokrasopimuksen tekemisen yhteydessä. Vuokrasuhteen aikana henkilötietoja voidaan myös kerätä vuokralaisilta esimerkiksi silloin, kun he ovat yhteydessä Fidukseen tai sen palveluntarjoajiin.

Saatamme myös kerätä vuokralaisia koskevia tietoja myös muista lähteistä, kuten julkisesti saatavilla olevista rekistereistä (esimerkiksi väestötietojärjestelmästä). Lisäksi saatamme kerätä esimerkiksi lukitusjärjestelmän käytön yhteydessä kulkuoikeuksien hallinnoimiseen liittyviä tietoja, kuten lukon tapahtumalokitietoja ja kulkuoikeuksien yksilöintitietoja (kuten nimi, asunnon numero ja avaimen yksilöintiedot).

Vuokralaisista kerätään ja käsitellään esimerkiksi seuraavia henkilötietoja:

  • Perustiedot, kuten nimi, ikä, sukupuoli ja henkilötunnus
  • Yhteystiedot, kuten puhelinnumero ja sähköpostiosoite
  • Vuokrasopimukseen liittyvät tiedot, kuten vuokrattava huoneisto, vuokra-aika sekä vuokran määrä
  • Asiakaspalveluun liittyvät tiedot, kuten vuokralaisen yhteydenotot asiakaspalveluun
  • Vuokrahuoneistoa koskevat tiedot, kuten vikailmoitukset, suoritetut korjaustoimenpiteet ja vedenkulutus
  • Laskutustiedot
  • Vuokralaisen luottotiedot lainsäädännön sallimissa ja edellyttämissä rajoissa
  • Perintää varten tarvittavat tiedot, kuten tiedot maksuista ja perintään siirretyistä saatavista.

3. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja oikeudelliset perusteet

3.1. Tarkoitus

Käsittelemme henkilötietoja seuraavia tarkoituksia varten:

Tarjotaksemme palveluitamme ja täyttääksemme sopimussuhteisiin perustuvat velvollisuutemme (oikeusperuste: sopimuksen täytäntöönpano ja oikeutettu etu)

Käsittelemme henkilötietojasi vuokrasopimussuhteen hallinnoimiseksi ja täyttääksemme vuokrasopimuksesta johtuvat velvoitteemme. Lisäksi käsittelemme tietoja asumiseen liittyvien palveluiden tarjoamiseksi, kulkuoikeuksien hallinnoimiseksi sekä taloyhtiön ja sen asukkaiden omaisuuden suojaamiseksi ja vahinkotilanteiden selvittämiseksi.

Noudattaaksemme lakisääteisiä velvoitteitamme (oikeusperuste: lainmukaisen velvoitteen täyttäminen)

Käsittelemme henkilötietojasi hoitaaksemme ja täyttääksemme lainmukaiset velvoitteemme. Voimme käsitellä tietoja täyttääksemme esimerkiksi kirjanpitovelvoitteemme sekä antaaksemme tietoja toimivaltaiselle viranomaisille kuten veroviranomaisille.

Asiakaspalveluun ja asiakasviestintään (oikeusperuste: oikeutettu etu)

Voimme käsitellä henkilötietoja asiakaspalautteen ja palvelupyyntöjen käsittelyä ja niihin vastaamista varten. Käsittelemme henkilötietojasi myös ollaksemme sinuun yhteydessä palveluihimme ja niiden mahdollisiin muutoksiin liittyen. Jos olet yhteydessä asiakaspalveluumme, käytämme antamiasi tietoja vastataksemme esittämiisi kysymyksiin ja ratkaistaksemme palveluissamme kohtaamasi ongelmat.

Vaateiden käsittelemiseen ja oikeudellisiin menettelyihin (oikeusperuste: oikeutettu etu)

Saatamme käsitellä henkilötietoja korvausvaatimusten käsittelyssä ja oikeusprosessien yhteydessä.

3.2 Käsittelyn oikeudelliset perusteet

Käsittelemme henkilötietojasi täyttääksemme pakottavan lainsäädännön mukaiset velvollisuutemme sekä sopimusvelvoitteemme sinun sopimuskumppaninasi. Saatamme lisäksi käsitellä henkilötietojasi oikeutetun etumme nojalla yritystoimintamme harjoittamiseen, ylläpitämiseen ja kehittämiseen sekä asiakassuhteidemme hoitamiseen.

Saatamme joissain tapauksissa pyytää suostumustasi henkilötietojesi käsittelyyn. Näissä tapauksissa sinulla on milloin tahansa oikeus perua aikaisemmin antamasi suostumus.

4. Henkilötietojen vastaanottajat

Jaamme henkilötietojasi Fiduksen ja sen organisaation sisällä ja ainoastaan siinä määrin kuin se on kohtuudella tarpeen tämän tietosuojaselosteen mukaisiin tarkoituksiin. Lisäksi saatamme jakaa henkilötietojasi Fiduksen konserniyhtiöille (kuten esimerkiksi asunto-osakeyhtiöille) sekä konserniyhtiöitä hallinnoiville yhtiöille.

Tietyissä tilanteissa toimintamme edellyttää kuitenkin henkilötietojen jakamista Fiduksen ulkopuolisille tahoille. Alla kuvatuissa tilanteissa henkilötietoja siirretään tai luovutetaan Tietosuoja-asetuksen ja muun soveltuvan lainsäädännön sekä tämän tietosuojaselosteen mukaisesti ja vain niiden sallimissa rajoissa.

Palveluntarjoajat

Käytämme liiketoiminnassamme Fiduksen ulkopuolisia palveluntarjoajia. Palveluntarjoajien ja Fiduksen yhteistyö vaatii henkilötietojen siirtämistä tällaisille kolmansille osapuolille, kuten isännöintipalveluita tarjoavalle Realia Services Oy:lle sekä IT-järjestelmä-, kirjanpito-, vartiointi- ja huoltopalveluita tarjoaville palveluntarjoajille tai parkkipaikkoja hallinnoivalle operaattorille.Henkilötietoja voidaan luovuttaa myös perintätoimistolle saatavan perimiseksi. Nämä palveluntarjoajat käsittelevät henkilötietojasi Fiduksen puolesta tai lukuun henkilötietojen käsittelijöinä. Realia toimii osin myös itsenäisenä rekisterinpitäjänä vuokra-asuntojen hakijoiden henkilötietojen osalta. Lisätietoja saat Realian tietosuojaselosteesta.

Viranomaiset

Saatamme olla velvollisia siirtämään tai luovuttamaan henkilötietoja viranomaisille (kuten poliisille, Kansaneläkelaitokselle ja veroviranomaisille) perustuen sovellettavaan lakiin tai oikeudellisten velvoitteiden täyttämiseen.

Tietoja käytetään oikeudellisissa tarkoituksissa tai oikeusprosesseissa

Saatamme jakaa henkilötietojasi Fiduksen ulkopuolisten kolmansien osapuolten kanssa lisäksi, jos uskomme, että pääsy henkilötietoihin ja niiden käyttö on kohtuudella tarpeen: (i) voimassaolevien lakien sekä asetusten ja/tai tuomioistuimen antaman määräyksen täyttämiseksi; (ii) väärinkäytösten, rikosten sekä teknisten häiriöiden ja tietoturvaongelmien havaitsemiseksi ja ehkäisemiseksi; ja/tai (iii) voidaksemme taata meidän ja sinun turvallisuutesi ja omaisuuden suojan sekä yleisen edun toteutumisen. Ilmoitamme sinulle suoraan tällaisesta tietojen käsittelystä, jos se on kyseisessä tapauksessa mahdollista.

Tietoja käytetään muusta perustellusta syystä

Jos Fidus on osapuolena sulautumisessa, liiketoimintakaupassa tai muussa yrityskaupassa, saatamme siirtää henkilötietojasi prosessissa mukana olevalle kolmannelle osapuolelle, kuten mahdolliselle ostajalle ja sen neuvonantajille.

5. Kansainväliset tietojen siirrot Euroopan ulkopuolelle

Käsittelemme henkilötietojasi lähtökohtaisesti Euroopan Unionin jäsenvaltioiden (EU) alueella ja Euroopan talousalueella (ETA).

Käyttämämme palveluntarjoajat voivat kuitenkin käsitellä henkilötietoja puolestamme EU:n tai ETA:n ulkopuolella sijaitsevilla palvelimilla. Mikäli henkilötietoja siirretään EU/ETA-alueen ulkopuolisiin valtioihin, huolehdimme siitä, että henkilötietojen siirto tapahtuu ainoastaan Tietosuoja-asetuksen mukaisten asiallisten suojatoimien mukaisesti esimerkiksi Euroopan komission hyväksymien mallisopimuslausekkeiden avulla. Ajantasaiset mallisopimuslausekkeet löydät Euroopan komission sivulta.

6. Säilytysaika

Säilytämme henkilötietojasi pääsääntöisesti vain niin kauan kuin on tarpeen sen tarkoituksen tai niiden tarkoitusten vuoksi, joita varten henkilötietojasi kerättiin. Tiedot poistetaan, kun niitä ei enää tarvita siihen tarkoitukseen, minkä vuoksi ne kerättiin, ellei soveltuvasta lainsäädännöstä tulevien vaatimusten noudattamiseksi ole tarpeellista säilyttää henkilötietoja pidempään kuin se on tarpeen tietyn käsittelyn tarkoituksen vuoksi (esimerkiksi kirjanpitovelvollisuus).

Vuokralaisten henkilötietoja säilytetään vähintään vuokrasopimussuhteen keston ajan. Joitakin henkilötietoja voidaan säilyttää myös vuokrasopimussuhteen päättymisen jälkeen soveltuvan lainsäädännön enimmäisaikojen puitteissa.

7. Sinun oikeutesi

Sinulla on erilaisia oikeuksia koskien suorittamaamme henkilötietojesi käsittelyä. Näihin oikeuksiin kuuluu erityisesti alla luetellut oikeudet. Oikeudet eivät ole ehdottomia ja kunkin oikeuden toteuttamiseen on säädetty lainsäädännössä poikkeuksia ja edellytyksiä, joita ei ole tyhjentävästi kuvattu alla.

  • Oikeus saada pääsy tietoihin: Sinulla on oikeus päästä käsiksi tai saada kopio käsittelemistämme sinua koskevista tiedoista. Saatamme kieltäytyä tarjoamasta sinulle kopiota tiedoistasi, jos tällainen menettely vaarantaisi muiden oikeuksia ja vapauksia.
  • Oikeus vaatia tiedon korjaamista: Sinulla on oikeus vaatia meitä korjaamaan tai täydentämään säilyttämämme virheelliset tai vanhentuneet henkilötiedot.
  • Oikeus vaatia tiedon poistamista: Voit pyytää meitä poistamaan sinua koskevat henkilötiedot järjestelmistämme tietyissä tilanteissa, kuten jos henkilötietoja ei enää tarvita niihin tarkoituksiin, joita varten ne on kerätty, jos tällaisten tietojen käsittely on lainvastaista tai jos tietoja on käsitelty suostumuksen perusteella ja peruutat suostumuksesi. Suoritamme pyynnön mukaiset toimenpiteet, mikäli meillä ei ole oikeutettua syytä olla poistamatta tietoa.
  • Oikeus vastustaa tietojen käsittelyä: Sinulla on aina oikeus vastustaa henkilötietojesi käsittelyä suoramarkkinointia varten. Lisäksi voit vastustaa oikeutettuun etuun perustuvaa henkilötietojesi käsittelyä erityiseen tilanteeseesi perustuen, paitsi jos pystymme näyttämään tällaiselle käsittelylle tärkeän ja perustellun syyn.
  • Oikeus rajoittaa tietojen käsittelyä: Voit pyytää meitä rajoittamaan henkilötietojesi käsittelyä esimerkiksi ajaksi, joka tarvitaan henkilötietojesi oikeellisuuden tarkistamiseen, jos olet kiistänyt henkilötietojesi paikkansapitävyyden.
  • Oikeus peruuttaa suostumus: Mikäli käsittelemme henkilötietoja antamasi suostumuksen perusteella, sinulla on oikeus peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa lähettämällä sähköpostia tai postia tässä tietosuojaselosteessa annettuun sähköpostiosoitteeseen tai postiosoitteeseen. Suostumuksen peruuttaminen ei vaikuta ennen peruuttamista suoritetun henkilötietojen käsittelyn laillisuuteen.
  • Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen: Sinulla on oikeus saada henkilötietosi meiltä jäsennellyssä ja yleisesti käytetyssä muodossa sekä oikeus siirtää tiedot itsenäisesti kolmannelle osapuolelle.

8. Valituksen tekeminen

Mikäli katsot, että henkilötietojen käsittelytoimemme ovat soveltuvan tietosuojalainsäädännön vastaisia, voit tehdä asiasta valituksen paikalliselle valvontaviranomaiselle. Suomessa kyseinen valvontaviranomainen on tietosuojavaltuutetun toimisto: https://tietosuoja.fi/etusivu.

9. Tietoturva

Käytämme teknisiä ja organisatorisia suojatoimenpiteitä keräämiemme ja käsittelemiemme henkilötietojen suojaamiseksi. Käyttämiämme toimenpiteitä ovat esimerkiksi tietojen salaus, palomuurit, turvalliset tilat ja järjestelmät, jotka on suojattu rajoitetuin pääsyoikeuksin ja salasanoin. Turvatoimemme on suunniteltu ylläpitämään asianmukainen taso tietojen luottamuksellisuuden, eheyden, käytettävyyden, vikasietoisuuden ja palautettavuuden varmistamiseksi. Testaamme säännöllisesti palveluitamme, järjestelmiämme ja muuta laitteistoa haavoittuvuuksien varalta.

10. Oikeuksien käyttäminen

Fidus on tässä tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla käsiteltävien henkilötietojen rekisterinpitäjä. Jos sinulla on kysyttävää tai huomautettavaa henkilötietojesi käsittelystä tai tästä tietosuojaselosteesta, tai jos haluat käyttää sinulle kuuluvia oikeuksiasi, voit olla yhteydessä joko kirjeitse tai sähköpostilla alussa esitettyihin osoitteisiin.

Dataskyddsbeskrivning

I denna dataskyddsbeskrivning ges i enlighet med Europeiska unionens allmänna dataskyddsförordning (2016/679) (nedan Dataskyddsförordningen) information om hur Fidus som personuppgiftsansvarig samlar in, använder, utlämnar och lagrar dina personuppgifter. Denna dataskyddsbeskrivning har upprättats 11.3.2022.

Fidus behandlar den registrerades personuppgifter i enlighet med denna dataskyddsbeskrivning, Dataskyddsförordningen och annan tillämplig lagstiftning. Fidus har rätt att göra ändringar i dataskyddsbeskrivningen vid förändringar i behandlingen av personuppgifter exempelvis på grund av förändringar i de tjänster som Fidus erbjuder eller förändringar i lagstiftningen. Fidus publicerar den uppdaterade dataskyddsbeskrivningen på sin webbplats.

1. Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig enligt Dataskyddsförordningen är Fidus Vuokratalot II Oy (hädanefter Fidus eller vi). Den personuppgiftsansvariges kontaktuppgifter är:

Fidus Vuokratalot II Oy (3201806-1)
Skillnadsgatan 5
00130 Helsinki

Kontaktuppgifter i dataskyddsärenden:
Thomas Castrén
E-post: thomas.castren@sirius.fi

2. Personuppgifter som behandlas och deras källör

Personuppgifter avseende hyresgäster samlas huvudsakligen in från hyresgästerna exempelvis i samband med en ansökan om hyresbostad och upprättandet av hyresavtal. Under hyresförhållandet kan personuppgifter även samlas in från hyresgäster exempelvis då dessa kontaktar Fidus eller dess tjänsteleverantörer.  

Vi kan även samla in uppgifter gällande hyresgäster från andra källor, såsom offentligt tillgängliga register (exempelvis befolkningsdatasystemet). Dessutom kan vi samla in uppgifter som anknyter till exempelvis administrationen av tillträdesrättigheter i samband med användningen av låssystem, såsom transaktionsloggsinformation gällande låset samt identifikationsuppgifter gällande tillträdesrättigheter (såsom namn, bostadens nummer och nyckelns identifikationsuppgifter).

Exempelvis följande personuppgifter avseende hyresgäster samlas in och behandlas:

  • Basuppgifter såsom namn, ålder, kön och personbeteckning
  • Kontaktuppgifter såsom telefonnummer och e-postadress
  • Information avseende hyresavtalet, såsom bostaden som hyrs ut, hyrestiden samt hyrans belopp
  • Information i samband med kundbetjäning, såsom hyrestagarens kontakter med kundbetjäningen
  • Information avseende hyresbostaden, såsom felanmälningar, genomförda reparationsåtgärder samt vattenförbrukning
  • Faktureringsuppgifter
  • Hyresgästens kredituppgifter i den utsträckning som tillåts och förutsätts i lag
  • Information som behövs för indrivning, såsom uppgifter om betalningar och fordringar som överförts till indrivning.

3. Syftet med behandlingen av personuppgifter och dess rättsliga grunder

3.1. Syfte

Vi behandlar personuppgifter för följande syften:

För att erbjuda våra tjänster och för att uppfylla våra avtalsbaserade skyldigheter (rättslig grund: fullgörande av avtalet och berättigat intresse)

Vi behandlar dina personuppgifter för att administrera hyresavtalsförhållandet och för att uppfylla våra skyldigheter som baserar sig på hyresavtalet. Ytterligare behandlar vi uppgifter för att tillhandahålla boenderelaterade tjänster, kontrollera tillträdesrättigheter samt för att skydda bostadsaktiebolagets och dess invånares egendom och för att utreda olycksfall.

För att fullgöra våra rättsliga förpliktelser (rättslig grund: fullgörande av rättslig förpliktelse)

Vi behandlar dina personuppgifter för att utföra och fullgöra våra lagbaserade skyldigheter. Vi kan behandla uppgifter till exempel för att fullgöra vår bokföringsskyldighet och för att lämna ut uppgifter till behöriga myndigheter såsom skattemyndigheter.

Kundbetjäning och kommunikation med kunder (rättslig grund: berättigat intresse)

Vi kan behandla personuppgifter för att behandla och svara på kundrespons och tjänsteförfrågningar. Vi behandlar även dina personuppgifter för att kontakta dig gällande våra tjänster och möjliga ändringar angående dem. Om du kontaktar vår kundbetjäning, använder vi uppgifter som du lämnat ut för att svara på dina frågor och för att lösa de problem som du har bemött i våra tjänster.

För behandling av anspråk och rättsliga förfaranden (rättslig grund: berättigat intresse)

Vi kan behandla personuppgifter i behandlingen av ersättningsanspråk och i samband med rättsliga förfaranden.

3.2 Behandlingens rättsliga grunder

Vi behandlar dina personuppgifter för att fullgöra våra skyldigheter baserade på tvingande lagstiftning och våra avtalsbaserade skyldigheter som din avtalspart. Vi kan dessutom behandla dina personuppgifter baserat på vårt berättigade intresse för att driva, upprätthålla och utveckla vår företagsverksamhet samt för att sköta våra kundrelationer.

Vi kan i vissa fall begära ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter. I dessa fall har du när som helst rätt att återkalla ditt samtycke.

4. Mottagare av personuppgifterna

Vi delar din information inom Fidus och dess organisation och endast i den utsträckning som skäligen är nödvändigt för syftena i denna dataskyddsbeskrivning. Dessutom kan vi dela dina personuppgifter med Fidus koncernbolag (till exempel bostadsaktiebolag) samt med bolag som administrerar koncernbolagen. 

I vissa situationer förutsätter vår verksamhet dock att vi delar personuppgifter med parter som är utomstående i förhållande till Fidus. I de nedan beskrivna situationerna överförs eller utlämnas personuppgifter i enlighet med och endast inom de gränser som fastställs i Dataskyddsförordningen och övrig tillämplig lagstiftning samt denna dataskyddsbeskrivning. 

Tjänsteleverantörer

I vår affärsverksamhet använder vi tjänsteleverantörer som är externa i förhållande till Fidus. Samarbetet mellan tjänsteleverantörerna och Fidus kräver att personuppgifter överförs till sådana tredje parter, såsom Realia Services Oy som erbjuder disponenttjänster, samt tjänsteleverantörer som erbjuder IT-system-, bokförings-, väktar- och underhållstjänster eller operatören som administrerar parkeringsplatser. Personuppgifter kan också överlämnas till en inkasseringsbyrå för indrivning av en fordran. Dessa tjänsteleverantörer behandlar dina personuppgifter för Fidus eller på Fidus vägnar som personuppgiftsbiträden. Realia fungerar också delvis som självständig personuppgiftsansvarig gällande personuppgifter för personer som ansöker om en hyreslägenhet. Tilläggsuppgifter hittar du i Realias dataskyddsbeskrivning. 

Myndigheter

Vi kan vara skyldiga att överföra eller att lämna ut personuppgifter till myndigheter (som polisen, Folkpensionsanstalten eller skattemyndigheter) baserat på tillämplig lag eller för att fullgöra rättsliga förpliktelser.

Uppgifter används i rättsliga syften eller i rättsliga förfaranden

Vi kan även dela dina personuppgifter med tredje parter som är externa i förhållande till Fidus om vi tror att tillgång till och användning av personuppgifterna skäligen är nödvändigt: (i) för att fullgöra bestämmelser i ikraftvarande lagar och förordningar och/eller en domstols förordnanden; (ii) för att upptäcka och förhindra missbruk, brott samt tekniska störningar och dataskyddsproblem; och/eller (iii) för att försäkra vår och din säkerhet och skydd för egendom samt förverkligandet av det allmänna intresset. Vi meddelar dig direkt om en sådan behandling av uppgifter, om det är möjligt i ifrågavarande fall.  

Uppgifter används för ett annat motiverat syfte 

Om Fidus är part i en fusion, en verksamhetsöverlåtelse eller annat företagsköp, kan vi överföra dina personuppgifter till en tredje part som är med i processen, såsom en eventuell köpare och dess rådgivare.

5. Internationella överföringar av uppgifter utanför europa

Som utgångspunkt behandlar vi dina personuppgifter på Europeiska unionens medlemsstaters (EU) territorium och på Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).

De tjänsteleverantörer som vi använder kan dock behandla personuppgifter på våra vägnar på servrar som ligger utanför EU och EES. Ifall personuppgifter överförs till stater utanför EU/EES, ombesörjer vi att överföringen av personuppgifter endast sker i enlighet med sakliga skyddsåtgärder i enlighet med Dataskyddsförordningen, till exempel genom användning av de av Europeiska kommissionen godkända standardavtalsklausulerna. De aktuella standardavtalsklausulerna hittar du på Europeiska kommissionens webbplats

6. Lagringstid

Vi lagrar dina personuppgifter huvudsakligen endast så länge som det är nödvändigt för det syfte eller för de syften som dina personuppgifter samlats in. Uppgifterna raderas när de inte längre behövs för det syfte som de samlats in, om det inte på grund av krav i tillämplig lagstiftning är nödvändigt att lagra personuppgifterna under en längre tid än vad som är nödvändigt för syftet av en viss behandling (till exempel bokföringsskyldighet).

Hyresgästernas personuppgifter lagras åtminstone under ikraftvarandet av hyresavtalsförhållandet. Vissa personuppgifter kan lagras även efter att hyresavtalsförhållandet har upphört inom de tidsbegränsningar som tillämplig lagstiftning ställer.

7. Dina rättigheter

Du har varierande rättigheter gällande vår behandling av dina personuppgifter. Till dessa rättigheter hör särskilt de nedan uppräknade rättigheterna. Rättigheterna är inte absoluta och det har i lag stiftats undantag och förutsättningar för förverkligandet av varje rättighet, som inte har beskrivits uttömmande nedan.

  • Rätten att få tillgång till uppgifter: Du har rätt att få tillgång till eller att få en kopia av de uppgifter som vi behandlar som angår dig. Vi kan vägra ge dig en kopia av dina uppgifter, om ett sådant förfarande skulle utsätta andras rättigheter och friheter i fara.
  • Rätten att kräva rättelse av en uppgift: Du har rätt att kräva att vi rättar eller kompletterar lagrade felaktiga eller föråldrade personuppgifter.
  • Rätten att kräva radering av en uppgift: Du kan i vissa situationer be oss radera personuppgifterna som angår dig ur våra system, exempelvis om personuppgifterna inte längre behövs för de syften som de samlades in, om behandlingen av sådana uppgifter är olaglig eller om uppgifterna har behandlats baserat på samtycke och du återkallar ditt samtycke. Vi fullgör åtgärderna om vi inte har en legitim orsak att låta bli att radera uppgiften.
  • Rätten att invända mot behandling av uppgifter: Du har alltid rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter för direktmarknadsföring. Dessutom kan du av skäl som hänför sig till din specifika situation invända mot sådan behandling av dina personuppgifter som baseras på berättigat intresse, ifall vi inte kan påvisa att sådan behandling har ett viktigt och motiverat syfte.
  • Rätten att begränsa behandlingen av uppgifter: Du kan begära oss att begränsa behandlingen av dina personuppgifter till exempel för den tid som krävs för att verifiera riktigheten av dina personuppgifter, om du har bestridit korrektheten av dina personuppgifter.
  • Rätten att återkalla samtycke: Om vi behandlar dina personuppgifter baserat på ditt samtycke, har du rätt att återkalla ditt samtycke när som helst genom att skicka e-post eller post till den e-postadress eller postadress som angivits i denna dataskyddsbeskrivning. Återkallelsen av samtycket har ingen verkan på lagligheten av behandlingen av personuppgifter som har skett innan återkallelsen.
  • Rätten att överföra uppgifterna från ett system till ett annat: Du har rätt att få ut dina personuppgifter från oss i ett strukturerat och allmänt använt format samt rätt att självständigt överföra uppgifterna till en tredje part.

8. Inlämnande av klagomål

Om du anser att våra förfaranden för behandling av personuppgifter strider mot tillämplig dataskyddslagstiftning kan du lämna in ett klagomål till en lokal tillsynsmyndighet. I Finland är tillsynsmyndigheten dataombudsmannens byrå: https://tietosuoja.fi/sv/framsida.

9. Dataskydd

Vi använder tekniska och organisatoriska skyddsförfaranden för att skydda de personuppgifter som vi samlat in och behandlar. Bland andra förfaranden använder vi kryptering av uppgifter, brandväggar, säkra utrymmen och system som skyddats genom begränsad tillgång och med lösenord. Våra säkerhetsåtgärder har planerats för att upprätthålla en saklig nivå av sekretess, integritet, användbarhet, feltolerans och återställbarhet av uppgifterna. Vi testar regelbundet våra tjänster, system och annan apparatur för att upptäcka möjliga sårbarheter.

10. Använding av rättigheter

Fidus är personuppgiftsansvarig på det sätt som anges i denna dataskyddsbeskrivning. Om du har frågor eller anmärkningar angående behandlingen av dina personuppgifter eller denna dataskyddsbeskrivning, eller om du vill använda dina rättigheter, kan du kontakta oss på adresserna i början av denna dataskyddsbeskrivning per brev eller e-post.